torsdag 23 februari 2012

Älgered , Slätterne och Nybodarna .

Än är snön vit och vacker på endel ställen men på andra så har den vita snön förvandlats till tö och slask .
 Vy mot Andersfors .
 När jag var barn så kom det en dag in en äldre herre till oss, som hade åkt moped runt Älgeredssjön , han var mäkta imponerad av utsikten ,så han sa åt min far att " Det ser ut alldeles som i Göteborg på andra sidan sjön" . Då visste inte denna herre att mina föräldrar bott i Göteborg så man undrar ju om han egentligen varit där eller om han varit i någon stad överhuvudtaget :)) "Det var en gullig och rolig farbror iallafall)
 Slätterne .

När man kommer till Nybodarna kan man inte undvika att beundra både denna vackra byggnad och utsikten över Älvåsarna .




 Nybodarna .
 Grinden i Älgered och nedan Hazelius gården i samma by .

6 kommentarer:

  1. Vilken gullig liten herre.
    Håller med dig, naturen är helt uderbar
    och speciellt dina härliga bilder.
    Gillade dom där fina hjulen (staket)?? ser fint ut. Vackert påkommet av den som gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är hjulen vackra , tyckte jag också :) Jo dom hade satt dem som ett staket och det passade enormt bra här :) Hjulen kommer från ett "åkdon" som kallas tigerräfsa här uppe som man använde till häst :) Och tusen tack för dina ord // Kramar

      Radera
  2. Så vackert. Förstår precis vad du menar med att det varken hördes ljud av människor eller trafik, bara tystnaden som gör sig påmind. Det är sällan eller aldrig jag får uppleva det här. Men däremot på Österlen...tidiga mornar på hundpromenaderna i utkanten av byn. Då vi endast har sällskap av vinden...och i bland på vårkanten av göken och näktergalen. Men de får gärna sjunga för oss. Men den tystnad man kan höra där uppe i Hälsingeskogarna...den är speciell.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det underbart med "tystnaden" i skogen och nu börjar fåglarna "vakna" riktigt också , skulle inte ha nått imot att höra Näktergalen här hemma :) Så underbart det låter då du beskriver Österlen // Kramar

      Radera
  3. Hej! Hittade din fina blogg när jag sökte uppgifter om Älgered och jag tycker jättemycket om dina bilder! Jag släktforskar och håller just på att uppdatera alla uppgifter, så då har det blivit så att jag letar mera information om både folk och bygder. Jag har mycket påbrå från Nordanstig men kommer ifrån Ljusdal själv och har faktiskt aldrig varit i Hassela-Bergsjötrakten fast det är så nära! Åkt förbi nån gång bara.Om du vill kan du se min släktforskning på min hemsida som du kan nå från min blogg.Ska titta igenom alla dina bilder - visst bor vi i ett fint landskap!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du , jag blir så glad över dina rader :) Jo vi bor i ett enormt vackert landskap . Jag har nu även tittat in på din blogg då jag blev så nyfiken , men jag såg ingen av mina släktingar där men skall kolla nogare en gång till, iallafall blev jag mycke imponerad av dina forskningar , vilket arbete du gjort :)Jag själv har bla ättlingar från Hassela trakten :) Mvh Nitas

      Radera