söndag 24 augusti 2014

Långvind / Enånger . Inlägg 2

Hamnen i Långvind , blev några snabba foton då jag hade långt till bilen och molnen hopade sig lite illavarslande , men jag klarade mig tack o lov från att komma i ovädret men jag erkänner det gick fort genom den lilla skogen tillbaka där jag parkerat min bil .
 Kommer fler bilder från hamnen men ville bara blanda upp mina "stenbilder" från Långvind med lite bilder med färg
Så här kommer en riktigt "grann bild" eller hur man nu ska säga :D ))
Läste på deras sida att det var en kvinna vid namn Brita Behm som byggde upp bruket efter ryssarna framfart vid kusten 1721 , den 21 maj står alltså Långvinds bruk och byarna omkring i lågor , som tur var hade befolkningen redan hunnit satt sig i säkerhet i skogarna , så man förstår då man läser om bruket att här finns spår från det förgångna som aldrig går att suddas ut även fast det är så länge sedan . 
Brita Behm änka efter Johan Schwede blir den andra delägaren och visar sig vara en kvinna med stark drivkraft , då hon bygger vägar , löser arv tvister , rustar och bygger upp järnbruket . Dom  två herrarna vid hennes sida båda framstående personligheter och officerare bleknar och krymper vid hennes sida , så man förstår att detta var en kvinna med stark drivkraft .
När hon dör 1755 är hon ensam ägare till Långvinds bruk och Axmars bruk i norra Gästrikland och känd under namnet "Järn-Brita" . Info om det här har jag hämtat här http://langvind.com/langvind/langvinds-bruk/

2 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren hos mej! Och ja, jag skriver allt själv, och det blir därefter ibland...Sen var det roligt att komma in här och få lite mer kött på benen angående Axmar, så Järn-Brita var inblandad där också. Vi fastnade för trakten, och otroligt vackert även om "slottet" inte fanns kvar...*skrattar*. Man ska läsa det finstilta också...Hudviksvall passerade vi ju bara, lite krångel med husbilen, så vi fick nöja oss med Hornslandet, vilket inte var illa! Kommer med all säkerhet att återvända, och säkert fortsätta uppåt också, vi har en otroligt vacker kust även norröver vilket man ofta glömmer, Och betydligt mindre med folk...
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar också Rigmor :) Blev ärligt imponerad av dina vackra texter som synts att dom är skriven med känsla . Jo visst var Järn-Brita även aktiv i Axmar och här , jo jag känner igen det där med att läsa det finstilta , har hänt mig många gånger också :D)) och jag blir lika less på mig själv varje gång :D )) Kramar // Anita :)

      Radera