onsdag 27 augusti 2014

Långvind / Enånger . Inlägg 3

 Gamla snickeriet är en av områdets äldsta byggnader i Långvind , delar av den är från 1700-talet .

Spånhyvel
En lite nyare modell av spånhyvel som gick på ström fanns det hos mina morföräldrar , som min mormor oturligt nog stod vid då dom överraskades av ett åsknedslag , hon fick en rejäl smäll men som tur var gick det bra . Och jag kan ju inte låta bli att skryta lite över min mormor o morfar, var ju inte alla som kunde hyvla spån och lägga spåntak , det var allt en "liten" konst i detta hantverk . Idag vet nog inte dagens ungdom vad det här är för redskap ens .
  Det lilla lite söta BruksKapellet i Långvind är en liten kyrka utan klocka men som har liknande anordning som Strömbacka kapell dvs en järntriangel som man slår på när det är dags för högmässa eller annan förättning  , byggnaden uppfördes omkring 1800-talet . infon har jag hämtat på denna sida http://www.langvind.se/?page=75 Innan detta kapell byggdes fanns det förmodligen en kyrkosal i gamla Herrgården som dock ryssarna brände ner 1721 , det finns även skriftliga anteckningar att dom även brände ner en klockstapel i sina härjningar .
Den gamla välanvända nyckeln  .
Och som vanligt kan jag inte låta bli att fascineras av fönster .
Herrgårdsdammen i Långvind med det gula lilla lusthuset som skymtar på andra sidan .

10 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Oj nog minns jag när min morfar satte igång den häftiga ångmaskinen som skulle dra tröskverket. Spåntak görs ännu idag här på gamla bevarade byggnader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Jo visst är det lite häftigt med sådana här maskiner och ännu bättre då man får se dom som kan sitt hantverk utöva det i praktiken // Anita :)

      Radera
  2. geweldig mooi dit moet je koesteren.

    SvaraRadera
  3. Så vackra bilder med lite historia ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nette . Kramar // Anita :)

      Radera
  4. Intressant fotorunda med dig igen, aldrig sett en sådan maskin men vi har spåntak på en portalbyggnad i stugan. Det vårdas ömt av min man. Fint fångar du mitt intresse i både ord och bild. Vet inte när jag ska komma mig för att försöka ta den här typen av bilder, fastnar alltid i något annat. Intresset finns absolut.
    Kram
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla M :) Visst är det snyggt med spåntak på gamla byggnader , fast jag förstår att det bör hållas efter noga . Kramar // Anita

      Radera
  5. Oj så många fina bilder. Verkar vara en härlig miljö med mycket vackert gammalt bevarat.

    Ha en bra helg,
    Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Erik för dina snälla ord :) Jo det är en lite säregen och vacker miljö // Anita :)

      Radera