tisdag 5 juli 2011

Ersk-Matsgården .

Ersk-Matsgården är en gammal bondgård byggd för drygt 200 år sedan av Erik Mattson (1747 - 1834) En ättling till de finnar som invandrade från Savolax 1598. Det är Erik Mattson som gett namn åt den välbevarade släktgården"Ersk-Mats". 
Finnarna från Savolax slog sig även ner i mors hemby . Det upptäcktes vid min mors barndomshem att gårdens häst hade lyckats att trampa upp hörnstenar från just en gammal boning efter finnarna från Savolax , då jag var ung tyckte jag att det var enormt spännande då länsarkivet kom och klargjorde att dessa stenar var hörnstenar från en boplats , en bland dom första efter nybyggarna som slog sig ner i en liten by i Hassela . Idag syns dock hörn stenarna inte längre vid min mors barndomshem , dom är nu åter gömd i naturen  .
Så Ersk-Mats väcker en speciell känsla hos mig , så därför lägger jag ut några bilder från den vackra platsen .                

Klicka på bilderna för att se dem större . 
                                                    Ersk-Mats gamla vackra gårdar















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar