måndag 18 februari 2013

Ilsbo Hembygdsgård

Ilsbo hembydsgård är en gammal skolhusbyggnad som byggdes 1845-48 men flyttades till denna plats 1975 . den info hittade jag på denna sida http://www.bookhalsingland.com/sv/se-gora/a74362/ilsbo-hembygdsgard/detaljer?page=2



Detta är Bröderna Höglunds 1.a smedja där hydraulikföretaget "Ilsbo tippen" växte fram .


Främst är ett Härbre/bagarstuga

Nu stänger jag "dörren" till Ilsbo hembygdsgård och återkommer då termometern visar varmare grader och mindre snö . All fakta jag skrivit om denna gård har jag hittat på nätet så skulle nått inte stämma så får ni gärna rätta mig .

21 kommentarer:

  1. Hei
    Dette var vidundelig flotte bilder.
    Er dette et tun hvor det er samlet en del bygnader fra gammel tid.
    Jeg elsker å gå på slike steder.
    Vi har sommarstuga Väst Värmland og reiser litt rundt og ser på gamle steder.
    Har alltid likt gammel historie.
    Denne serien med bygnader var utrolig flott.
    Kjempekram fra meg.
    (Gleder meg til flere)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Jo dessa byggnader har dom fraktat hit på denna plats . Så dom har inte stått här från början , ja kanske någon byggnad då . Men det vet jag inte . Och jag tycker också det är rogivande att besöka sådana här platser .Var roligt att ni har sommarstuga i Värmland , jag har halva mina rötter från Värmland med , då min far är född i Askersund :) // Kramar

      Radera
  2. Vilka fina gamla byggnader, rimfrosten på väggarna och fönster rutorna va vackert. Tur att du stod emot kölden för bilderna ble riktigt fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tobias :) Ja men det var rejällt kallt så det blev många snea bilder som jag tog också :)) Tur man har den där delite knappen :)

      Radera
  3. Tänk om dessa gamla hus kunde tala, vad skulle de berätta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just så brukar jag också tänka Anki :) är nog både mycke glädje men också tragik som dessa väggar skulle "berätta" om ...

      Radera
  4. Härliga gamla byggnader.Underbart att dom är bevarade.Verkligen ett kulturarv att förvalta.
    //Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det underbart då man ser sådana här välbevarade byggnader :)

      Radera
  5. Väldigt vackra bilder ,kram Nette

    SvaraRadera
  6. Du gjorde helt rätt som fotade när det var som kallast. Jättefina foton! Oj, man känner hur stelfrusna fingrar du hade!
    Men snart blir det varmare väder, om någon månad har vi våren här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)jo nog var det stela fingrar ,till och med benen kändes stel då jag skulle in bakom ratten i bilen :)Men snart så är denna vinter ett minne blott också

      Radera
  7. Mycket fina bilder på den gamla hembygdsgården. Gör sig mycket bra i det vintriga vädret.
    /SA

    SvaraRadera
  8. Härliga vinterbilder på den fina gården. Man riktigt ser hur kallt det är :)

    SvaraRadera
  9. Så kul att få lär sig lite om andra gårdar och det var jätte fina bilder :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack jo visst är det så att då man börjar leta lite fakta så kommer man på sig själv att det är ju riktigt roligt :)

      Radera
  10. Sköna bilder från en plats jag ännu inte besökt. När jag såg Ilsbo kom jag att tänka på en tjej jag träffade vid ett tillfälle i Härjedalen som kom därifrån. Vill minnas hon heter Järd (med den stavningen).
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lars !!! Jag har försökt listat ut vem du menar med den stavningen men än inte kommit på det // Hälsningar Anita

      Radera
  11. Hej! Ilsbo hembygdsgård har flyttats c.a 100 meter västerut, det är den gamla "småskolan", som jag fick lära mej läsa och räkna i , Året var 1938, så jag är nu lite till åren, men minnena finns i alla fall kvar / Från Tore Dahlin

    SvaraRadera