söndag 18 mars 2012

Hembygdsgården Kämpens i Bollnäs .

Har hittat till Bollnäs vackra gamla hembygdsgård 15 mars 2012, tyvärr så har jag oftast bara åkt igenom Bollnäs , men nu fått några tillfällen i vinter att stanna upp och utforska lite i dess omgivningar .
Det som mest fascinerade mig är att denna gård ligger på ursprunglig plats och är ändå från 1500 -talet .Lägger ut en länk till sidan som jag hittade om denna vackra gård .
http://www.hembygd.se/index.asp?Lev=18374











Ja som ni ser så älskar jag att dokumentera det "det lilla" men det är väl detaljerna som gör bilden , eller hur :)

Nästan så att man får känslan då man kikar in att mötas av synen av den gamla kvinnan med det vita hucklet som sitter vid det gamla vackra köksbordet och pysslar med något med sina värkbrutna krokiga fingrarna , ja det är sådant som bara kommer upp då man går här och tyst filosoferar och ser alla gamla vackra ting .


Allt som du rör vid på din levnadstid kommer alltid att ha ditt avtryck i minnet , ja nu nu försökte jag mig på lite poesi som dock inte är min starka sida :) , men det är lätt att man blir påverkad i sådana här miljöer om man bara är öppen och mottaglig för det gamla och ibland det slitna som gör att det blir vackert i sin sårbarhet .






Ser att duvan åter intaget sin plats på det lilla taket då jag nu lämnar den och Kämpens i Bollnäs , men innan jag lämnar så avslutar jag med en bild på Bollnäs säregna men vackra kyrka som ligger ett stenkast härifrån .


4 kommentarer:

  1. Ja Bollnäs är nog en sån stad man bara åker igenom, tyvärr. Men nu får jag genom dig se lite med av den, tack. Och en massa fina små detaljer...och som sagt...det är detaljerna som gör det :o)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kramar och TACK Nilla :) Fast ska jag var ärlig så är jag inte så hemtam i dessa trakterna kring Bollnäs , men bara så roligt att dela med mig av det jag hittar :)

      Radera
  2. Hej!
    Fina bilder på fin plats. Vi "lånar" ett foto till vårt medlemsblad. Ok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det ok att ni lånar en bild till medlemsbladet :) Så roligt att ni uppskattar bilderna // Mvh Anita

      Radera