söndag 8 juli 2012

Vendlas viken i Hasselasjön .

 Har suttit här så många många gånger i min uppväxt metandes från en flatbottnad träeka som min morfar egenhändigt snickrade ihop , medans mina tankar pendlade mellan  att studera korna som gick på bete på andra sidan , minns än idag att jag var livrädd att korna skulle hoppa i sjön och simma ut till oss i ekan och i värsta fall ta sig upp  .

 eller så kunde jag sitta och spekulera om den stora stenen vid den andra sidan , som måsana älskade att ta i besittning
 Eller så vände jag mig helt om och såg då slutet på "lillsjön" ...
 Som efter gattet förvandlades till "storsjön" Hasselasjön .
kommer nog alltid att ha en speciell känsla då jag lämnar dessa platser ,som bär på så många vackra minnen från min barndom .

8 kommentarer:

  1. Vackra bilder från "din" sjö. Vi har en sjö här hemma som vi ofta går ner till. Där har man sprungit som barn o även fiskat. Glad att jag bor åter här och kan njuta av det igen

    SvaraRadera
  2. Jag har många barndomsminnen från en sjö vi badade/fiskade/tvättade oss i när vi var hos mormor o morfar uppe i "Högen" tror jag det kallades, minnena kommer tillbaka när jag tittar på dina bilder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för alla dina snälla kommentarer , men sjön som du troligen badade i heter Kittesjön och badstället ligger i Söderåsen . Där din mormor och morfar hade stuga // Kramar :)

      Radera
    2. Åh tack, äntligen får jag veta vad sjön heter oxå :) inget man direkt prioriterar att ta reda på som barn precis, det har ju hela tiden bara varit sjön hos mormor o morfar :)och eftersom man inte åkt dit mer i vuxen ålder så faller det ju i glömska, men som sagt alla barnaminnen kommer fram då o då :)

      Radera
    3. Tack för iden har inte tänkt på att ta bilder just därifrån , så nu ska jag försöka innan sommaren är över // Kramar :)

      Radera
  3. Så fina bilder ska upp nästa vecka och titta på en gård kanske mitt nya hem den ligger i haddungsnäs och tror att en bild är tagen från marken som hör till gården. MVH nettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nettan ! Välkommen till bygden om det blir så :) Har kollat och antar att det objekt som du ska titta på ligger strax bredvid där jag tagit dessa foton . Så jag står bredvid huset om man säger så :) Mvh Anita

      Radera
  4. Tack känns sååå spännande flyttar ju 75 mil hemifrån i så fall.

    SvaraRadera