onsdag 2 november 2011

Älgered, inlägg 3 .

Ja jag har ju samlat på mig några fler bilder lite här och där i byn , så jag fortsätter med Älgered nått inlägg till .
Och jag börjar där jag slutade sist .


Minns då jag var barn och min mor skjutsade mig på en spark ner till Märta i nått ärende . Det som fascinerade mig enormt när jag kom in var det vackert runda bordet med en vacker vit duk med spetskant och ovanpå låg ett enormt pussel , ja det var enormt för mig då jag aldrig sett så många bitar förut .  

Just denna gård var säkert mäkta imponerade då den byggdes någongång vid sekelskiftet , då den hade brutet valmat tak och vacker glasveranda , den kallas Ol-Nirs villan. Det berättas i Elgeredsboken att Anna Söderlund som var född på gården , ofta brukade gå upp på vägen för på håll inspektera och njuta av det annorlunda huset .
Hos Ol-Nirs fick många rum över natten när de passerade Älgered . Särskilt en lappfamilj blev trogna gäster i gårdens bakstuga i flera vintrar . Om det var gästfrihet eller inte kan nog vara osagt , ty att neka lapparna husrum betydde otur .

Att gården fick sitt namn Ol-Nirs kommer från Olof Nilsson som bodde här på 1500-talet . Att Olof ägde 9 kor finns det uppgifter om men vad hans fru , mor eller farmor hette står det ingenting om i böckerna . Tydligen var antalet kor viktigare än namnet på gårdens husmor i 1500-talets Sverige . Detta går att läsa om i Elgeredsboken .



Ol-Nirs .
 Det vackra härbret . 
 Gammelgården i Lars-Pers där det en gång i tiden varit diversehandel .
 Det står i Elgredsboken om en inventering som gjordes mycke noggrant vid en konkurs 1878 , där man till och med räknade gryn styckevis . Det står bla .Fläsk för 307 kr , torr fisk , kreatursben för 2 kr ( vad nu det var), ett fat sirup , tio amerikanska yxor , 280 risgryn (bara iden att sätta sig att räkna gryn låter helt otroligt) , två burkar saffran , trettio lådor lakrits ( man åt tydligen lakrits även på den tiden) 54 lampglas á 10 öre , fyra krinoliner för 2,25 kr , plus en massa tyger . Elgeredsborna behövde inte åka långt för att klara sig på den tiden .





1 kommentar:

  1. På "loftgången" i det gamla fina härbret har jag lekt många gånger./Margareta

    SvaraRadera