torsdag 2 augusti 2012

Blodmyra vid Dellen .



Dellenbygden i Hälsingland har en del fin natur att bjuda på samt några intressanta platser runt Dellensjöarna.
Blodmyra som har fått sitt namn från allt blod som flöt då svenska bönder besegrade danska soldater ...

Detta står att läsa här bla http://www.nordisk.nu/archive/index.php/t-3715.html .
 För den som är intresserad av historia finns enormt mycke läsvärt och intressant att läsa på denna sida http://www.delsboonline.se/empty_72.html Han har gjort ett enormt arbete som många uppskattar :)

 Blodmyra camping , men som tyvärr är stängt i dagsläget .
 Denna staty har jag försökt hitta fakta om , men jag fann dock inget om den . Så tyvärr vet jag inte någonting men lägger ut den ändå .

Blodmyra Juli 2012 .

4 kommentarer:

  1. Ser ut som härliga omgivningar

    SvaraRadera
  2. Länge sen jag hälsade på här. Blev inte av att blogga på semestern, det var full upp både på och innan semestern. Men nu ska jag väl försöka ta nya tag. Det är ju roligt att dela med sig av sina foton.
    Underbara bilder hos dig som vanligt, roligt att få se Hälsingland i sommarskrud. Ska titta mer nu och njuta av dina bilder.
    Kram Nilla

    SvaraRadera
  3. Vad vackert!! Synd att den campingen är stängd så vackert som den ligger...Toppenbilder!

    SvaraRadera