söndag 16 oktober 2011

Järvsö

På väg mot Järvsö .
 Järvsöklack vy från Kalvstigen .
Ja iallafall så har dom ett underbart kafé på gång efter kalvstigen eller nja bäst jag rekommenderar egen matsäck till dom som tänker besöka kaféet på Hälsinge skogen :)
 Kyrkan ligger i nord-sydlig riktning och inte som brukligt är öst-västlig. Anledningen till detta var att kyrkans storlek, 59 * 27,5 meter, gjorde att det enda sättet att placera den var på ryggåsen utmed Kyrkön.


 Järvsöklack till höger i bild .
 
 Stene gård i Järvsö .
Härlig midsommartid då jag var där och fotade men nu är vi inne i en annan underbar tid , hösten och dess vackra färger . Alla årstider har ju sin tjusning .
Kyrkstallarna ligger nedanför Stenegård och är av mycke stort kulturhistoriskt värde och är en av de största bevarade stallanläggningarna i landet .

 

 Funderar varför det ena låset är felvänt på många av stallarna ? Har det med utrymmet för låskolven att göra eller av någon annan orsak .

I Järvsö finns även Järvzoo med en tre km lång trätrottoar genom den vackra parken .
http://www.jarvzoo.se/swe/index.php
 
 

 



Kom att tänka på en historia då jag ser den här bilden !!! Vad är det för skillnad på en skitig krokodil och en ren ? Hahaha (det är BARA jag som uppskattar den historien i min familj !!!) Ja det här är då iallafall en ren från järvzoo .
 Ja iallafall om man älskar natur och djur så är ett besök på Järvzoo att rekommendera .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar