måndag 3 oktober 2011

Per-Ors ,Svartberget, Fagernäs , Älvsund , Rexfors, Edeström och Flentjärn.


Per-Ors i Hassela finns denna vackra vy .

En av bygdens vackraste hage vågar jag påstå att detta är .


 På det nu kända Svartberget får du denna utsikt över Hassela .
Bilden nedan är Fagernäs , byn som ligger under Älvåsens fot .

 Rakt upp här ligger "svarthålet" typ en "hälla" elller närmare bestämt ett djupt stup som är rejält brant så att en ko förvillade sig och föll ner och blev kvar här för länge sedan . Var ingen som hittade henne och kunde förbarma sig över hennes öde i tid . Vid midsommartid  kunde även byborna höra då isen släppte taget vid detta område och störtade utför älvåsen . Det var alltid sista stället som blev is befriat i Älvåsen inför sommaren . Om det är så i dagens tid är jag mycke osäker på då klimatet har ju ändrat sig många gånger om .

 Ser ni räven ? Frågade jag "stolt" mina anhöriga då jag visade detta foto . Den ena svara määe räv ? Det där är väl en ponny . Medans den andra sa - va vadå jag ser då ingenting ....Jag som tyckte jag fick till en "kanonbild" ;)
 Men nu då ? Ser ni räven nu ? :))) Ja ärligt jag är "lite stolt" som fick med denna räv på bild fast den blev gräsligt  liten , men å andra sidan så kanske det är en "liten" räv :)))
 Fagernäs , Älvåsen .

 Har man fått tillbringa sin uppväxt under foten av älvåsen så ligger detta berg som en sorts trygghet.
 Älvsund i vacker midsommarskrud .

 Fastbands hagar hör självklart till i denna vackra miljö .










 Älvsunds skola där min mormor gått en gång i tiden .
 Älvsund med endel av dess invånare .
 Som var enormt nyfiken på nykomlingen på andra sidan stängslet .





Älvsund .
 Bron över till andra sidan byn Rexfors är nu bara ett minne blott .
 Rexfors .

 Dröjer några månader igen innan man åter får se Tussilago eller Hästhov ,finns flera namn på denna vackra växt , men kärt barn har ju många namn .
 Ja eftersom bron är borta i Rexfors får man vända och åka över bron i Edeström istället .
Men det är inte helt fel det heller :)
 Blir man gräsligt trött så finns det viloplatser lite överallt som denna tex .
 Eller denna ...
 Man kan även avnjuta sin matsäck kanske om man nu har någon sådan med annars ...
 Får man nöja sig med att studera naturen , när man nu ändå har chansen menar jag :)
Alldeles äkta stubbkonst i Edeström .
 Ja sedan får man åka genom Flentjärn för att ...
 slutligen nå andra sidan av byn Rexfors . Där man både ser sjön och älvåsen samtidigt HÄFTIGT eller hur ;) nu blir ni nog snart less på Älvåsen men bli inte det för än är jag inte klar med detta berg :)

 Rexfors och på andra sidan Älvsund .



1 kommentar:

  1. Jag måste väl säga att du gör mig väldans berest :) undrar just om man kan skryta om att man varit på alla dessa platser genom att resa med dig i bloggen :)

    SvaraRadera