fredag 11 oktober 2013

Hassela hembygdsgård och socknens enda Järnåldersgravfält . Inlägg 4

 Ca 200 meter från kyrkoruinen ligger socknens enda gravfällt på en naturskön udde som kallas Prästhammaren
Om man står vid fd prästgården ser man gravfältet mellan träden .
 Bra skyltat , så det är lätt att hitta .
Medan man vandrar så kan man inte låta bli att stanna upp och beundra utsikten .

En intressant info tavla är uppsatt .
 Sju gravkullar från Järnålder finns det här . Står på tavlan att läsa bla . Under olika årtionden har uppfattningen varierat hur man skall begrava de döda varierat . under Vikingatiden föreskrevs seden att den döde skulle brännas . Gravgåvor och offrade djur skulle finnas med på bålet
 År 1938 undersöktes tre av gravarna , den rikaste graven innehöll bla ett vackert ornerade bronsknappar och delar till en kam . Detta står på info tavlan . Och ett är säkert dom valde en vacker plats för sina döda
Hittade en gammal och sliten bänk under den svepande tallgrenen , platsen inger lugn och harmoni där den ligger vid Hassela sjöns norra strand .
 Jag personligen tycker nog att denna hembygdsgård ligger vackrast av alla i bygden med den storslagna utsikten över dom ståtliga bergen som ruvar över landskapet .
 När jag började med detta inlägg tänkte jag bara några bilder.. men ja det blev ett antal kan jag konstatera efteråt . Så nu lägger jag ut mina sista bilder från denna underbara vackra plats .
Fd prästgården och Lannbonns med kyrkoruinen som skymtar till höger .

  Hassela 7 Oktober 2013 .

2 kommentarer:

  1. Verkligen en mycket vacker plats! Förr i tiden bosatte man sig på vackra platser. Man kanske uppskattade naturen mer än vad dagens människor gör....
    Ha ett fint veckoslut!

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder från denna vackra plats! Här finns ganska många gravfält och jag tycker att det är så spännande att fantisera om hur det var på den tiden... :)

    SvaraRadera