fredag 10 maj 2013

Rogsta Hembygdsgård

Rogsta hembygdsgård är en parstuga från 1700- talet som flyttades hit till Ingsta från Hovsätter .
Länkar till deras sida http://www.rogsta.se/rogstahembygdsgard.htm
Jag har varit på flertal hembygdsgårdar i bygden och jag kan lätt lova att denna blev jag enormt förtjust i , den är så fint välbevarad och välskött . Är enormt roligt att se när några verkligen bevarar sådana här vackra gårdar och inte låter dem stå och förfalla .
Så vackra gamla handblåsta fönsterglas , då man står och betraktar så kan man inte låta bli att tänka undra vem som stått här genom tiderna och kanske man skall vara glad att dom inte kan tala , har nog hänt både glädje och sorgligheter inom och runt omkring dessa fönster .
Fönster är ju bl.a husets själ och visst har detta hus enormt vacker själ .






Och den vackra dörrmattan , får mina tankar att gå till en gammal anhörig till mig som också kunde denna konst , för jag personligen anser att detta är ett gediget hantverk .


Ja ni som känner mig vet nog att att just gamla vackra ting vad den nu månde vara,  fascinerar mig då det alltid bär på sin egen historia .
 
 
 
 
 
 
 
forts följer om Rogsta i nästa inlägg  .
 
 

6 kommentarer:

  1. Fina bilder från en svunnen tid .Trevligt med välbevarat ,kram nette

    SvaraRadera
  2. Så mycket vackra bilder, jag har tittat och bläddrat en lång stund nu. Själv har jag varit dålig på att blogga, men hoppas att lusten och tiden är tillbaka nu. Vi får väl se. Ha en trevlig helg. Kram

    SvaraRadera
  3. Jättefina detaljbilder på husen, gillar med att kolla på sådant......

    SvaraRadera
  4. Å så fina bilder från gammelgården! Så vackert med de gamla fönstren och den fina färgen på träet. Gillar dörrmattan av björkris med :))

    SvaraRadera
  5. Så vakre og fine gamle bygninger.
    Jeg har alltid vært glad i slike gamle hus.
    De har en helt speisell historie å fortelle.
    Stor kram fra meg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack , jo det är mäktigt på nått sätt med sådana här välbevarade ställen :) Många kramar på dig

      Radera