torsdag 15 september 2011

Dellen sjöarna .

Dellensjöarna lär vara världens vackraste krater anser många .

                                              Norra dellen .
Vad betyder namnet Dellen?

Enligt forskarna skall Dellens äldre namn ha varit ”DIL” med kort ”i”. Namnet kan ha uppstått ur det förhållandet att sjösystemet består av två stora vattensäckar, avsnörda från varandra medelst ett näs i Norrbo. I så fall är det tänkbart att det gamla namnet ”dil” är besläktat med vårt verb ”dela” och att sjönamnet då skulle betyda ”den delade”, skriver Anders Holmstedt
http://dellenportalen.se/


Dess största vattendjup mellan 65 och 70 meter är uppmätt utanför Björsboholmarna i Norrdellen.

Finns mer att läsa om Dellen och dess sjöodjur bla på denna sida  http://dellenportalen.se/

Dessa foton är tagen nedanför Björsbovallen .




Rössbäck .

 En fiskare i Fönebo .


Fönebo.

 Himlen känns tung över Avholmsberget med utsikt över Norra dellen .

 Hamnen i Moviken


 Har varit konstrunda runt Dellen i sommar också , och denna är en av alla konstverk .

        Norrbo .

Några bilder från Södra Dellen får avsluta mitt inlägg för denna gång .







Mina länkar där jag hämtat info och historier  .

5 kommentarer:

  1. Hej! Vilka fina foton du tagit! Varifrån är de tre första fotona tagna? Tycker mig känna igen den vackra bergssiluetten med solnedgången:-) Med vänlig hälsning, Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa :) Jo dom är tagna vid Blodmyra camping // Mvh Anita

      Radera
  2. Otroligt vackra och framför allt stämningsfulla bilder på världens vackraste och hemlighetsfulla sjöar!
    M.v.h Bosse Arnström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bosse :) Så glad jag blir över dina ord // Anita

      Radera
  3. Å så vackra bilder. Min man och jag blev förälskade i Delsbo förra sommaren då vi var där på spelmansstämman. Nu söker vi ett enkelt men funktionellt sommarhus/boende på några rum och kök, vackert beläget helst på gångavstånd från stämman för att fira såväl midsommar som att var med på stämman ännu en gång.Jag hoppas på litet tur och önskar att få napp. Med vänlig hälsning Barbro 073 9221594

    SvaraRadera