fredag 30 september 2011

Hassela bygden .



Så nu öppnar jag min dörr mot min "andra hembygd" :)






 Muren runt kyrkan dekoreras av diverse blomster sommartid .
Artur Engbergs skolan i Hassela .

 Här har min mor plågats i detta hus då tandläkar Björling huserade på min mors skoltid på 50 talet , det har även funnits en "polisstation" , "kommunalkontor" och distrikssköterska här . Just idag håller ett skogsbolag till i denna byggnad .Nu får ni gärna rätta mig om jag är fel underrättad .

 I dag fungerande Brandstation "typ borgar brandkår" i Hassela och håll med om att inte alla brandstationer är utsmyckad med "eldslågor" i växt variant .
 Byn igen .

Hassela folkpark Stjärnan . Jag bevittna en "gruff" som gick överstyr just här för ett antal år sedan och jag påminde denna Hasselabo om detta för nått år sedan ,han blev lite sur för att jag påminde om denna pinsamma händelse så han svarade mig - när man går ut så får man tåla att bli nerslagen ,inget konstigt med de !!! Och med de orden så vill jag bara påvisa att Hasselborna går inte av för hackor och är definitivt inga veklingar så det är bara att välja då man passerar denna grind om man vill slåss inne eller ute för det är som sagt inget konstigt med de alls . I Delsbo där tar man kniven i Hassela där kör man naturligt med knytnävarna detta är Hälsingland i ett nötskal och obs jag skriver detta med en skämtsam ton :)

 För långt tillbaka på min morfars tid så kallades denna plats för Marschen då det låg en sk festplats just här , jag har fått hört många historier i min barndom om detta ställe och även här svalla Hälsinge blodet över många gånger .

Franshammar .

Franshammar här låg en kvarn som malde mjöl åt bönderna på min morfarstid idag är detta ett vackert vandrarhem .


 I Franshammar ligger även Hassela kollektivet som räddat många ungdomar .

 Hassela kollektivet .
 Norrtjärn i Franshammar .

 Norrtjärn .På andra sidan skymtar den vackra golfbanan vid Hassela kollektivet.


                   Slutar detta inlägg med några bilder över vackra Franshammar kraftstation .





Älskar just denna vy och håll med om att den är vacker :)

Sörtjärn i Franshammar .

Lägger ut en länk för att visa vilken drivkraft det finns hos dessa människor som bor just i Hassela . Jag är mycke imponerad av deras vilja och att inte ge upp i första taget då det gäller hembygden då den tråkigt nog blir bortglömd av kommunen många gånger , men det är min personliga åsikt , men jag vet att det är många som håller med mig  .


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar