lördag 10 september 2011

Galtström inlägg 2 .


 Galtströms kyrka .

Vallonerna som anställdes till att bygga den vägrade att arbeta på bruk om det inte fanns en kyrka .Grunden till kyrkan lades den 26 mars 1680 . Och som jag även skrivit i mitt inlägg från Hudiksvall om ryssarnas härjningar 1721 så skonades även denna lilla kyrka undan lågorna medan Ryssarna brände bruket.  Det finns många teorier om varför men det troliga var att de visade respekt för kyrkor då dessa skonades på flera orter som härjades .

 Helt underbar är den vackra blomfloran som kantar dess väg mellan den lilla vita kyrkan och det mäktiga bruket som ruvar i skogskanten .
Denna lilla röda stugan som speglar sig i vattnet är kombinerad tvättstuga och bagarstuga men används nu bara till bagarstuga .

 Otroligt vackert med den lilla kyrkan som skymtar fram i soldiset till höger i bild på udden  .




 

2 kommentarer:

  1. Jag blir alldeles nostalgisk när jag läser din blogg och tittar på alla vackra bilder, då drömmer jag mig bort till barndomens somrar vi hade i hälsingland, helt fantastiskt vackra bilder att drömma till. Kram sessan <3

    SvaraRadera
  2. Tusen tack min vän :) Önskar jag kunde visa dig platserna i verkligheten , både nya och dom som du har minnen till , men det kanske jag får en dag // Kramar <3

    SvaraRadera