fredag 9 september 2011

På väg mot Galtström inlägg 1.

Tänkte visa mina lilla dagstripp mot Galtström som jag gjorde i Juli i år . Sommaren har gått så enormt fort så jag har inte hunnit vänt mig om känns det som . Och allt det där som man skulle hinna med  ,ja med facit i hand så inser man att varje sommar är likadan man sätter upp enorma planer på våren som man skall hinna utföra dom stackars sommarmånaderna  . Men Galtström det hann jag med iallafall :) Så vi bestämde att åka kustvägen från Sundsvall mot Galtström och så klart då det gäller undertecknad så missade jag totalt vart kuststräckan började fast jag åker den här vägen OFTA men men :) Så missade jag ändå ... så då fick jag börja min tripp vid den där rosa kyrkan ( Njurunda kyrkan)  Så då får ni också starta trippen där om ni följer med mig .


Nu har jag ingen historia hittad just om dessa kyrkstallar men ärligt så älskar jag att dokumentera dem ändå . Vet bara att dessa kyrkstallar som kantar uppfartsvägen upp till Njurunda kyrka är från 1860 - talet .
En liten gissten dörr med ormbunkar som skyddar för insyn .

Ja här är den rosa kyrkan med en runstenfragment från Svala i Njurunda  och ett bearbetat gravklot från en vikingagrav bla utanför muren till kyrkogården .
Lite häftigt är det allt då man vet att klotet till höger är från Vikingatiden .
Njurunda kyrka är uppförd 1862-1865 . Den har formen av en treskeppig basilika med femkantigt korutsprång . Ja jag har läst dessa rader mer än en gång och det står basilika . Men kyrkan är vacker anser då jag . Tornuret tillkom 1885 . Byggnaden var länge Sveriges största landsortskyrka . Kyrkan har även två klockor den ena är gjuten i Stockholm 1686 medans den andra är gjuten i Sundsvall 1862 . Står det på en skylt utanför kyrkan .

Innan man når Galtström så kommer man till Skatan där finns härlig restaurang och en butik där dom säljer läckerheter från havet bla .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar